Stichting Leefbaar Borkeld  

Nieuws

17 oktober 2024
Uitspraak voorlopige voorziening
Ons verzoek om de vergunning te schorsen is afgewezen, waardoor het COA gebruik mag maken van de omgevingsvergunning.

De voorzieningenrechter heeft een voorlopig oordeel gegeven en zich beperkt tot enkele punten van de zaak. De rechter gaat vooral in op de afweging van belangen, omdat sommige punten niet geschikt zijn voor een inhoudelijke beoordeling in deze procedure. Deze punten worden later in de beroepsprocedure behandeld.

Wat betreft de bevoegdheid van het college om de omgevingsvergunning te verlenen, stelt de rechter dat het niet zeker is dat het beleid van het college redelijk is. Deze onzekerheid mag echter niet nadelig uitpakken voor het COA vooral omdat de vergunning niet leidt tot onomkeerbare activiteiten en het college kan afwijken van eigen beleid. De uiteindelijke vraag over de bevoegdheid van het college wordt doorgeschoven naar de beroepsprocedure.

De rechter oordeelt voorlopig dat het college voldoende rekening heeft gehouden met de belangen van de betrokken partijen, zoals onze stichting. Het belang van de opvang van asielzoekers weegt zwaarder, vooral omdat de verleende vergunning geen onomkeerbare gevolgen lijkt te hebben.

Lees hier de uitspraak

13 september 2024
Voorlopige voorziening
Op dinsdag 24 september a.s. om 14.00 uur wordt de voorlopige voorziening behandeld door de voorzieningenrechter in Zwolle. Tijdens deze zitting neemt de rechter een beslissing over het verzoek om een tijdelijke maatregel, in afwachting van de uitspraak in het beroep. De zitting is openbaar voor publiek. Klik hier voor meer informatie over bijwonen van een zitting als bezoeker.

Normaliter doet de voorzieningenrechter binnen enkele weken een uitspraak over de voorlopige voorziening. We houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.   

15 augustus 2024
Beperkte informatievoorziening

Vanwege het door ons ingestelde beroep zijn wij gebonden aan vertrouwelijkheid. Hierdoor kunnen wij minder informatie delen dan u wellicht gewend bent. Zodra we meer kunnen delen houden we u op de hoogte.

20 juli 2024
Brandveiligheid
Het weer is momenteel warm en droog, wat betekent dat de kans op natuurbranden aanzienlijk toeneemt. Daarom delen we belangrijke tips (bron: Brandweer Twente) om brandgevaar te voorkomen.

Laten we samen onze prachtige omgeving beschermen en ervoor zorgen dat iedereen veilig kan genieten van de Borkeld.

  • Let op waar je jouw auto neerzet. Een uitlaat en katalysator kunnen heet worden en bij parkeren in hoog, droog gras kan het een natuurbrand veroorzaken.
  • Ga niet roken in een natuurgebied. Doe je het toch, maak je sigaret dan goed uit. Gooi het daarna in een afvalbak. Als er een rookverbod is, rook dan helemaal niet.
  • Gooi afval in de daarvoor bestemde afvalbakken. Een glazen fles kan bijvoorbeeld de oorzaak zijn van natuurbrand, want deze fles werkt in combinatie met de zon als een soort vergrootglas.

28 juni 2024
Omgevingsvergunning afgegeven

De gemeenteraad gaf op 27 juni jl. unaniem een onvoorwaardelijke verklaring van geen bedenkingen af voor het tijdelijk afwijken van het bestemmingsplan recreatiepark Pannenweg 18 in Holten. Hiermee gaven ze groen licht aan het college om een omgevingsvergunning voor een AZC op genoemde locatie af te geven. Deze vergunning heeft het college verleend. De documenten liggen ter inzage en 15 augustus a.s. is de laatste dag waarop beroep kan worden ingesteld.   

11 juni 2024
De trein dendert door   

Ondanks onze schriftelijke inspraak tijdens de fractievergadering op 6 juni en de commissievergadering op 10 juni, zijn onze zorgen rondom het beoogde azc niet gehoord. Onze opmerkingen over de summiere opsomming van punten in de zienswijze en de beperkte en deels onjuiste reactie van het college zijn tijdens de commissievergadering van 10 juni selectief besproken. Wij vinden dat er niet genoeg feitelijke informatie is om zo’n belangrijk en impactvol besluit te nemen, maar de commissie ABZM/MDV denkt daar anders over. Zij zeggen: "Het park is aangekocht, dus er moet een AZC komen."

De commissie maakt zich zorgen over de sociale veiligheid, maar vindt duidelijke afspraken over de te nemen maatregelen nog niet nodig.  Het omwonendenoverleg mag hierover advies geven, maar het college en COA beslissen welke maatregelen worden genomen. De commissie roept het college op om opnieuw met de omwonenden te praten om bezwaren te voorkomen. Ons vertrouwen is al te lang beschadigd en onze pogingen om dit te herstellen zijn stelselmatig genegeerd. Zonder zelfreflectie, empathie en luisteren naar de burgers zal dit niet veranderen. Wij wachten het definitieve besluit tijdens de raadsvergadering op 27 juni af.

24 mei 2024
Omgevingsvergunning binnen enkele dagen

Op onze mail van 10 mei jl. over de graafwerkzaamheden op het beoogde AZC terrein kregen wij de volgende reactie: De graafwerkzaamheden zijn ten behoeve van de aanleg van glasvezel en inderdaad vergunning plichtig. Er is contact opgenomen met het COA. Na dit gesprek heeft het COA een aanvraag ingediend en is er op 15 mei jl. een omgevingsvergunning verleend. Nu er inmiddels een omgevingsvergunning is verleend is er geen sprake (meer) van een overtreding en is hiermee uw verzoek om handhaving afgedaan.    
Op 23 mei jl. stuurden wij hierop onze reactie naar de gemeente met tal van vragen en een dringend verzoek om uitleg waarom de normale procedures niet zijn gevolgd. 

8 mei 2024
Omwonendenoverleg

Voor het afstemmen van alle processtappen en werkzaamheden ter voorbereiding op de komst van het AZC organiseert de gemeente een omwonendenoverleg met omwonenden en het COA. De groep komt elke 2 weken bij elkaar op woensdagavond om 19.00 uur in het gemeentehuis Rijssen-Holten. Leefbaar Borkeld neemt ook deel aan het omwonendenoverleg. Het volgende overleg staat gepland op 22 mei.

Lees hier het verslag van de bijeenkomst van 10 april 2024.

6 mei 2024
We blijven vastberaden

We verstuurden twee brieven naar de gemeente Rijssen-Holten. In de eerste brief hebben we onze bezorgdheid geuit over de graafwerkzaamheden die momenteel plaatsvinden op het terrein van het beoogde AZC. We hebben deze brief gericht aan wethouder Tijhof, gezien zijn rol als regievoerder namens de eigenaar van het terrein. In de brief hebben we onze vragen en opmerkingen geuit over de aard en het doel van deze werkzaamheden.

De tweede brief is gericht aan wethouder Tijhof, burgemeester en raad. Middels de brief reageren we op het artikel in Holtenextra van 3 mei 2024 ‘Opvang vluchtelingen in Rijssen-Holten’ waarin de wethouder aan het woord komt. In de brief geven we aan dat zijn ervaringen met betrekking tot de samenwerking met omwonenden en het COA niet in overeenstemming zijn met hetgeen wij in onze omgeving horen, zien en voelen. Tevens hebben we nogmaals gewezen op het belang van het nakomen van afspraken, met name over de toezegging dat er op het beoogde AZC geen veiligelanders komen. Om de afspraak na te komen moet de bestuursovereenkomst worden aangepast middels een addendum.

23 maart 2024
Brief naar burgemeester en wethouder inzake timing omwonendenoverleg

We stuurden een brief naar de heren Van Houdt en Tijhof met vragen en opmerkingen over het omwonendenoverleg. In de brief dringen wij nogmaals aan op de nakoming van de afspraak dat er op de beoogde opvanglocatie geen 'veiligelanders' komen. Hiervoor moet de bestuursovereenkomst worden aangepast. Deze aanpassing kan het vertrouwen in de gemeente weer enigszins herstellen. Ook dringen wij aan op het verschaffen van duidelijkheid rondom de risicoanalyse van Beke. En we vroegen duidelijkheid over welke invloed het omwonendenoverleg op het beheersen en minimaliseren van de risico's kan uitoefenen. 

Wij vragen om helderheid over het mandaat van het omwonendenoverleg. Wat is de rol, verantwoordelijkheid en bevoegdheid van de deelnemers? In het belang van een een succesvolle en betekenisvolle burgerparticipatie vragen wij om uitstel van het omwonendenoverleg totdat de kritieke kwesties zijn aangepakt en er voldoende duidelijkheid en zekerheid is gecreëerd voor alle betrokken partijen. 

12 maart 2024
 Brief naar wethouder inzake 'Spoor 2 en buurtbijeenkomst'

We stuurden een brief naar wethouder Tijhof  met vragen over de, tijdens de vergadering van 11 maart jl.,  door hem genoemde gewijzigde procedure rondom de opvang van 'veiligelanders'.  Ook stelden we vragen over de selectieve uitnodiging voor de besloten buurtbijeenkomst op 14 maart 2024. Wij verzochten hem om te kiezen voor een openbare bijeenkomst waarbij alle belanghebbenden de mogelijkheid hebben om zich te laten informeren en vragen te stellen. 

Aanvulling: op 9 april 2024 is er een gesprek met onder andere de wethouder geweest. Het gesprek schepte echter geen duidelijkheid.  Ook vindt de gemeente het niet nodig om de bestuursovereenkomst (deel over spoor 2/'veiligelanders') aan te passen. En komt de gemaakte afspraken dus niet na.   

12 maart 2024
Indienen zienswijze

De zienswijze op het ontwerp vvgb en de ontwerp omgevingsvergunning voor het AZC De Lindenberg , Borkeldsweg 57/Pannenweg 18-20 te Holten is, mede namens 113 ondertekenaars, ingediend. In de zienswijze komt aan de orde: de verkeerde procedure, de ontvankelijkheid voor de vergunning, de onzorgvuldige totstandkoming van de besluiten, de goede ruimtelijke onderbouwing, de goede ruimtelijke ordening, de aan de besluiten ten grondslag gelegde belangenafweging, de VVGB en de conclusie.

4 maart 2024 
Brief naar raad inzake 'veiligelanders'

We stuurden een brief aan de de fracties van de gemeente Rijssen-Holten. Aanleiding was de motie van Gemeentebelang die tijdens de raadsvergadering van 29 februari 2024 werd behandeld. In de brief gaven wij onder andere aan dat de raad, door het niet steunen  van deze motie,  de omwonenden keihard heeft laten vallen. En riepen hen op om naast ons te gaan staan. En zich in te zetten voor onze veiligheid en voor het behoud van de leefbaarheid van de Borkeld/Look en  het dorp Holten. 

Open brief

 Op 18 december 2023 stuurden wij een open brief aan de fracties van de gemeente Rijssen-Holten. Wij riepen hen onder andere op om als volksvertegenwoordiging moeite te doen om de vinger aan de pols te houden. En het college te sturen. Zoals bijvoorbeeld bij de reactie op de ingediende zienswijzen over de omgevingsvergunning/chw parapluplan omgevingswet. Die reactie was niet gemotiveerd. Het is een transparantie-vereiste om belanghebbenden inzicht te geven in de overwegingen en besluitvorming van de gemeente met betrekking tot de ingediende zienswijze. Zorgvuldige en begrijpelijke communicatie over hoe de zienswijze is behandeld is hierbij een voorwaarde. 

Ten aanzien van de veiligheid gaven wij aan dat de zorgen van ALLE inwoners en bezoekers van en om de Borkeld onverminderd groot zijn. En dat wij denken dat het onverantwoord is om besluiten te nemen voor de resultaten van de risicoanalyse van bureau Beke bekend zijn. 

Wij verzochten hen om hun rol te pakken! En beslissingen te nemen op basis van gedegen en afgerond onderzoek. Beslissingen die goed zijn voor de gemeente, de inwoners en de ondernemers. Wij zijn ervan overtuigd dat de raad onmogelijk kan instemmen met het voorliggende voorstel en deze moet uitstellen tot het moment dat het aangeboden dossier compleet is.

Aanvullende brief (op brief van 18 december 2023)

Na indiening van onze brief werd bekend dat voor het plan Borkeldsweg 57 een andere voorbereidingsprocedure werd gekozen. En dat de bestuursovereenkomst en werkafspraken in december al zijn getekend. Daarom stuurden wij een aanvullende brief ter toevoeging aan de ingekomen stukken voor de raadsvergadering van 25 januari 2024.

In deze brief gaven wij aan dat volgens de Algemene wet bestuursrecht en de algemene beginselen van behoorlijk bestuur een zorgvuldig proces van voorbereiding en besluitvorming moet plaatsvinden. En dat besluiten deugdelijk gemotiveerd moeten worden. Aan deze beginselen is aantoonbaar en herhaaldelijk  niet voldaan. Ook is er bewust onvoldoende, onjuist, ondoordacht en warrig  geïnformeerd en besloten. Zowel over de inhoud als over het proces.

Wij wezen de raad erop dat zij op dit moment (lees: op 25-01-'24) over onvoldoende informatie beschikt om een verklaring van geen bedenkingen (VVGB) af te kunnen geven. Zoals onder andere het nog niet gereed zijn van de risicoanalyse van Bureau Beke. Ook is onduidelijk wat er met de conclusies en aanbevelingen uit het nog op te stellen rapport wordt gedaan en hoe er zal worden gemonitord. En dat dit ook moet worden vastgelegd in de werkafspraken.  Wij drongen er bij de raad op aan om op zijn minst te wachten met het besluit omtrent de VVGB, totdat het rapport van Beke hen heeft bereikt.  

Ook gaven wij aan dat de belangen van de omgeving, waaronder die van eigenaren en bewoners van de (recreatie)woningen in het gebied, onvoldoende zijn meegewogen. Maar ook dat er onvoldoende participatie heeft plaatsgevonden van belanghebbenden uit de omgeving. De gemeente heeft ook een maatschappelijke en juridische verantwoordelijkheid jegens haar eigen inwoners en eigenaren van vastgoed in de gemeente.

We besloten de brief met:
"Als u nu een VVGB afgeeft, betekent dit dat u geen bezwaar heeft en op basis van onvoldoende informatie en een onvoldoende ruimtelijke- en belangenafweging instemt met de verlening van de omgevingsvergunning. En daarmee de volle verantwoordelijkheid neemt voor de vestiging van het AZC. Het is uw democratische verantwoordelijkheid om het college te sturen/controleren en ervoor te zorgen dat deugdelijke besluiten worden genomen. Het is voor uw raad nu het moment, en waarschijnlijk de laatste kans om het proces nog bij te sturen. Op grond van het voorgaande verzoeken wij u niet in te stemmen met het voorstel van het college om een (ontwerp-)VVGB af te geven voor de tijdelijke wijziging van het gebruik van het recreatiepark Borkeldsweg 57/Pannenweg 18-20 Holten."

Voor kennisgeving aangenomen
Beide brieven zijn opgenomen op de agenda van de raadsvergadering van 25 januari 2024 en namens het presidium voorzien van het behandelvoorstel 'voor kennisgeving aannemen'.

Het afdoen van beide brieven met 'voor kennisgeving aannemen' zonder verdere behandeling beschouwen wij als onzorgvuldig en ondemocratisch.